Ondernemen met je cyclus (deel 1) - Francisca van den Berg

ZIJN JOUW HORMONEN IN BALANS?

Waarom voel jij je de ene week van de maand super? Waarom kun je juist dan alles aan, straal je en zit je vol energie? Terwijl je ook periodes van stemmingswisselingen kent, dat je huilerig bent en alles je te veel is? Je stemming en energieniveau zijn nauwe verbonden met je hormonale spiegel. En het mooie is, dat je daar profijt van kunt hebben, als je daar steeds beter op anticipeert. Welkom in de wondere wereld van onze hormonen!  

Sinds ik me afstem op mijn cyclus en dus ook mijn bedrijf run volgens mijn hormonale cyclus is er een wereld voor mij opengegaan.

Ik ga je wat meer hier over vertellen zodat je het begrijpt, je voordeel hieruit kunt halen, dit wordt een reeks van blogs zodat je het stap voor stap kunt gaan integreren.

In welke week ben jij heel energiek en helder? En in welke week voel je meer de neiging om je terug te trekken? Als je je daar bewust van wordt, kun je er ook naar handelen. Door aanpassingen te doen in je leven en in je agenda, krijg je een cadeau van je cyclus. Je cyclus zal namelijk ook soepeler verlopen, waardoor je minder hoge pieken en dalen gaat ervaren. Ik leef zelf al een aantal jaren volgens mijn cyclus en ik wil niet anders meer, want het geeft me rust en overzicht.

We kijken heel vaak alleen naar onze menstruatie, maar dat is slechts een fase. In de andere drie weken beïnvloeden de geslachtshormonen ook van alles, zoals je stemming, behoeftes, motivatie, focus, energie, zelfvertrouwen en hoe je lichaam reageert op stress. Dit verklaart waarom jij je in elke week van de cyclus anders kunt voelen, zonder dat je weet waarom. Omdat ik mijzelf iedere week van de maand hetzelfde wilde voelen, verzette ik me jarenlang tegen deze natuurlijke afwisseling. Inmiddels weet ik dat dit gewoon niet kan. Als je begrijpt hoe het werkt, hoef je je er niet meer tegen te verzetten en kun je met dit ritme meegaan.

Welke weken kennen wij:

  • Week 1: In de eerste week van de cyclus ben je ongesteld. Deze week kan soms gepaard gaan met menstruatieklachten, waardoor je je vooral bij de start minder goed voelt. Oestrogeen begint in deze week toe te nemen, waardoor je wel weer wordt opgepept.
  • Week 2: Oestrogeen blijft stijgen. Deze week voel je je dan ook het beste. Aan het einde van de week stijgt het testosterongehalte: je krijgt meer zin in seks.
  • Week 3: De hoeveelheid oestrogeen daalt enorm in korte tijd. Progesteron wordt juist aangemaakt en je humeur slaat om. Eetbuien, en neerslachtigheid liggen op de loer.
  • Week 4: De hoeveelheid oestrogeen daalt verder, tot een dieptepunt. Progesteronniveaus gaan ook omlaag. Deze week wordt ook wel de ‘premenstruele week’ genoemd, waarin ook het bekende premenstrueel syndroom (PMS) bij sommige vrouwen optreedt. Dit is qua humeur dan ook de slechtste week, met PMS-symptomen als chagrijnigheid, neerslachtigheid, moeheid en hoofdpijn.

Hormonen gedurende ons leven

Geslachtshormonen oestrogeen, progesteron en ook testosteron zijn de geslachtshormonen; zonder deze hormonen kunnen wij ons niet voortplanten. We vervloeken ze vaak, omdat we in ons leven allerlei ongemak kunnen ervaren die met deze geslachtshormonen samenhangen, zoals klachten tijdens menstruatie, eventuele zwangerschap(pen) en ten slotte de overgang.

De meeste hormoonproblemen starten bij vrouwen rond het 35e levensjaar, op het moment dat hun progesteronpeil van nature afneemt. Dit verschilt per vrouw, maar je kunt het herkennen als je meer aankomt in gewicht en dat je vaker hoofdpijn, stemmingswisselingen of cellulitis krijgt.

Daarna komt de overgang er ook nog achter aan. Veel vrouwen hebben geen idee wat hen te wachten staat en zijn niet voorbereid op deze grote verandering. Zolang je vruchtbaar bent, worden vrouwelijke hormonen vanuit de eierstokken aangemaakt. Na je vruchtbare periode moeten je bijnieren dit gaan overnemen. En als je in de jaren ervoor veelal gestrest, moe of zelfs uitgeblust was, kunnen je bijnieren dit niet kunnen opvangen. Als je jouw lichaam niet het juiste geeft op dat moment, ontstaan er overgangsklachten. Gelukkig kun je veel beïnvloeden met goede voeding, kruidensupplementen en de juiste combinatie van beweging, rust en mindset.

Naast dat er in ons leven vele veranderingen zijn, hebben we dus ook te maken met de verschillende weken van onze cyclus. Onder invloed van het fluctuerende hormoonpeil van met name progesteron en oestrogeen voel je je wisselend: van energiek en opgewekt tot labiel en ingetogen.

Wat als je nu eens je werkzaamheden gaat aanpassen op je cyclus, dus je gaat je agenda meer indelen zodat jij het optimale uit je maand kunt gaan halen. En je gaat dan dus optimaal je energie van je lichaam en hormonen benutten, succes verzekerd!

In de volgende blog ga ik hier nog dieper op in!