Pad Thai a la Rens

Volgens het nieuwe boek van Rens Kroes gebaseerd op het originele Thaise gerecht, nu ben ik een echte liefhebber van de Thaise keuken en ik vind Pad Thai een van mijn favoriete recepten en ik moet zeggen dat ik deze variant ook heel erg kan waarderen erg smakelijk en leuk om te bereiden en heerlijk als lunch of als diner.

De basis bestaat uit bruine rijstnoedels in plaats van de in Thailand gebruikte gewone noedels een voordeel van de bruine rijstnoedels is dit langzaam opneembare koolhydraten zijn, in plaats van snelle koolydraten, snelle koolhdraten zorgen voor een stijging van e bloedsuikerspiegel en zorgen voor honger gevoel en bloedsuikerdips.

De witte noedels en ook pasta en rijst dienen meer als vulling dan als voeding dus heel goed om de bruine rijstnoedels te gebruiken, meteen een gezonde langzaam opneembare koolhydraat.

Voor de groente is gebruikt gemaakt van rode kool, rode paprika, champignons, wortel, ui, taugé noten verse koriander en knoflook tevens als kruiden de gember en geelwortelpoeder voor dit recept zal ik omdat de rode kool omdat dit een hoofdbestanddeel is deze verder omschrijven en de voordelen van de magische geelwortel beschrijven.

Rode Kool:

Rode kool, met zijn intense paarse kleur laat een sterke concentratie van antioxidanten. Antioxidanten, ziekte-bestrijdende verbindingen die het immuunsysteem verbeteren.

Voedingsfeiten

Een kopje rauwe, geraspte rode kool heeft 22 calorieën en 1 g eiwit, geen vet, 5 g koolhydraten, 1,5 g vezels en 2,5 g natuurlijke suiker.

Rode kool bestaat voor meer dan 90 procent uit water. Volgens de Harvard School of Public Health heeft voedsel met een hoog watergehalte een bijzonder lage energiedichtheid, waardoor ze een goede keuze voor gewichtsverlies en op gewicht blijven zijn.

 Vitaminen

Rode kool is ook een rijke bron van essentiële vitaminen en mineralen. Een kopje gekookte rode kool zal voldoen aan 85 procent van je dagelijkse vitamine C eisen en ongeveer 20 procent van je dagelijkse vitamine A eisen. Die vitaminen zijn antioxidanten, krachtige natuurlijke chemicaliën die kunnen helpen verminderen uw risico op kanker, diabetes, botverlies, beroerte, hartaanval en nierstenen.

Antioxidanten

Antioxidanten neutraliseren vrije radicalen in het lichaam, die cel schade kunnen veroorzaken en maak je meer vatbaar voor ernstige ziekten. Vandaar dat we ons lichaam daar tegen moeten beschermen door veel groente te eten die rijk zijn aan antioxidanten.

Geelwortel (Kurkuma)

Geelwortel, kurkuma, helende, ‘magische wortel

Kurkuma heeft bijna een magische werking, een diepe herstellende werking bij bijvoorbeeld alzheimer patienten, het is een bloedzuiverende middel in samenwerking met warme melk bijvoorbeeld.

Of je de kurkuma nu gebruikt in een smoothie, een dressing, salade of bij een heerlijke curry of zoals hier in de pad tai, het is een van de meest krachtige natuurlijke suppletie die je maar kunt innemen.

Een aantal voordelen van deze mooie geelwortel:

  • Kurkuma zort voor het voorkomen en helen van sommige kanker soorten. Het is klinisch bewezen dat kurkuma zorgt voor mnder snel groeien van de kankercellen bij bijvoorbeeld, prostaat, borst en alvleesklierkanker.
  • Kurkuma een hele belangrijke factor is bij de behandeling en of preventie van Diabetes
  • Kurkuma zorgt voor ontgifting van het lichaam, kan zelfs de zware metalen uit het lichaam verwijderen, werkt als een krachtige antioxidant vooral op de lever die vaak heftig wordt belast door zware metalen die in onze moderne voeding voorkomen en de lucht die we inademen.
  • Kurkuma een heel mooi alternatief is voor anti depressiva
  • Kurkuma onze lever beschermt
  • Kurkuma kan de pijn van reuma weghalen en de onstekingen verminderen
  • Kurkuma ondersteunt een gezonde brein en krachtig hart
  • Kurkuma geeft ons immuumsysteem een krachtige oppepper
  • Kurkuma kan je helpen om (over) gewicht te verliezen

 Ook de dressing bij deze Pad Thai is de moeite waard om te bereiden, met wat notenpasta, sojasaus, honing en 1 eetlepel water bereidt je in no time een heerlijk frisse dressing!

 Voedingswaarde: Pad Thai

Per Portie 300 kcal – 13g vet – 18,5g eiwitten – 23g koolhydraten

  • Energie                600 kcal
  • Vet                         26   g
  • Eiwitten               37   g
  • Koolhydraten    46   g