Tips voor een betere spijsvertering! - Francisca van den Berg

Je gaat echt afvallen zodra je beter gaat poepen!

Spijsvertering, het staat voor het verteren van de spijzen die we eten.

Spijzen we kennen het van vroeger een ouderwets woord voor velen van ons inmiddels. We noemen het nu meer voedselvertering. Waarom is voedselvertering nou zo belangrijk? Allereerst omdat de voeding natuurlijk door onze darmen moet worden opgenomen. Als er ergens in de vertering iets mis gaat dan heb je de kans dat je ook minder voedingsstoffen binnen krijgt. Ik zie in de praktijk dat heel veel mensen die moeite hebben met afvallen er ook vaak en probleem in de darmen zit. Dit hoeft niet altijd een probleem te zijn je al herkent maar kan ook zijn dat je stoelgang niet zo is zoals het zou horen te zijn. Wat is nu een goede spijsvertering? Wanneer is je ontlasting zoals die zou moeten zijn?

Je ontlasting is goed als je geen toiletpapier nodig hebt en al helemaal geen toiletborstel.

Hieronder een aantal tips voor een gezonde spijsvertering:

1. Kauwen

Wist je dat de vertering van voedsel al in je mond begint?
Of zelfs al in je neus. Je kent het vast wel dat je bijvoorbeeld langs de bakker loopt en de geur van versgebakken
brood ruikt en het water je in je mond loopt. Dit speeksel helpt je om het voedsel te verwerken, zodat de voedingsstoffen later in het lichaam in de darmen door het bloed kunnen worden opgenomen. Als je minstens 30x kauwt doe je het goed.

2. Take You(r) Time

Geniet van eten, maak het gezellig. Neem er de tijd voor en weet dat je aan het eten bent. Je eet dan minder, voedingsstoffen worden beter opgenomen en dipjes na het eten blijven dan weg. Je hebt dan wellicht nog energie over.

3. Drink water

Water drinken is heel noodzakelijk voor een goede spijsvertering. Als je te weinig water drinkt raken vezels verstopt in je darmen. Je ontlasting wordt dan hard en droog. En daardoor is het moeilijker om te ontlasten. Bij het drinken van voldoende water zorg je tevens dat afvalstoffen worden afgevoerd. Drink een half uur voor, tijdens en een half uur na de maaltijd geen water of andere dranken. Het maagzuur is voldoende om het werk te kunnen doen. Heb je last van brandend maagzuur dan kan het zo zijn dat je te weinig maagzuur hebt in plaats van te veel. Probeer dagelijks minimaal 1.5 liter water te drinken per dag.

4.  Eet vezels

Groenten en fruit maar ook kruiden bevatten veel vezels. Vezels zorgen ervoor dat je darmen actief blijven. Vezels geven je ook een vol gevoel en in de ochtend brengen ze je darmen op gang. Eet iedere 3 uur iets kleins te eten zodat de stofwisseling (onze motor) aan de gang blijft.

5. Maak je niet dik

Overgewicht is niet goed voor de spijsvertering. Net als ondergewicht overigens. Overgewicht kan leiden tot allerlei kwalen en ziekten, denk aan galstenen maar ook darmkanker bijvoorbeeld. Suikers, zuivel en gluten kun je beter zoveel mogelijk laten staan. Je darmwand kan worden aangetast door deze voedingsstoffen waardoor de gezonde voedingsstoffen minder goed of in sommige gevallen helemaal niet meer kunnen worden opgenomen. Hierdoor ontstaan tekorten. Ook als je geen klachten hebt is het toch mogelijk dat je gevoelig bent voor deze voedingsstoffen

6. Beweeg meer

Door voldoende te bewegen kunnen de darmen beter hun werk doen. Het bevordert de spijsvertering maar ook de stoelgang. Na het eten even 30 minuten wandelen doet wonderen.

7.   Stress is nergens goed voor.

Je kent het wel een gespannen keel of de zogenaamde knoop in je maag. Eten is voor velen dan lastig. Als je lichaam gestrest is dan kan het het voedsel niet zo goed verteren omdat bloed dan vanuit je darmen nodig is in je hersenen.  Probeer tijdens het eten een rust moment te creëren, kauw goed en zorg voor een ontspannen houding. Praat over leuke dingen die je beleefd hebt. Heb aandacht voor het eten, eet niet in de auto of tijdens een andere activiteit.

Bovenstaande tips komen ook uitgebreid aan de orde tijdens mijn online programma

www.resetjehormonen.nl  waarbij we gaan zorgen dat je gaat werken naar een optimale spijsvertering