Ben jij een week voordat je ongesteld wordt ook totaal niet te genieten? - Francisca van den Berg

Ben jij een week voordat je ongesteld wordt ook totaal niet te genieten?

 Herken je de klachten van hoofdpijn, humeurigheid en onwijs veel zin chocolade?

Als je deze klachten nu al ervaart gaat het zeker naarmate je ouder wordt alleen maar toenemen. Vanaf jouw 35e jaar nemen jouw sekshormonen af en krijgen we veelal vage klachten welke als je geluk hebt als je door de overgang heen bent pas verdwijnen.

Welke klachten kun jij nou gaan verwachten:

Lichamelijk:

  • Vocht vasthouden, het lijkt wel overal
  • Hoofdpijn vlak voor de menstruatie
  • Pijnlijke borsten tijdens de menstruatie of vlak voor de menstruatie
  • Gewrichtspijnen

Psychisch

  • pmsStemmingswisselingen, door te veranderen in een heks
  • Vermoeidheid, je wilt het liefst in bed blijven
  • Boosheid tegen de mensen die je lief hebt
  • Eetbuien omdat je eigenlijk naar bed moet, maar je de dag door moet komen

Er is hier een mooi woord voor “ PMS” en staat voor Pre Menstrueel Syndroom, en als ik met vrouwen praat dan lijkt het wel of alle vrouwen zich hier in herkennen.

Deze klachten worden veroorzaakt door:

  • Dat je nooit nee tegen iemand kunt of durft te zeggen, je bent de hele dag bezig om zoveel mogelijk ballen hoog te houden en ondertussen cijfer je jezelf steeds verder weg.
  • Te veel vet opslag in plaats van spieren, en heb je voornamelijk je vet opslag op je benen en billen?  Oftewel een te veel aan het sekshormoon oestrogeen (Lees blog “ Oestrogeendominantie”)
  • Aantal menstruaties, dus hoe meer menstruaties dat je hebt gehad in je leven hoe meer kans je hebt op PMS klachten

Wat ik voor jou super waardevol vindt om vanaf vandaag toe te passen:

Tip 1

Houd je bloedsuikerspiegel constant (dit kun je doen door suiker en snelle koolhydraten te vermijden). Ga niet de hele dag door eten maar ga vanaf vandaag eens 4 eetmomenten per dag inplannen. En eet vanaf 19.00 uur tot 7.00 uur niets meer. Je creëert hiermee een periode van vasten en geeft je lichaam rust. Indien jij de hele dag door eet hoe je jouw bloedsuikerspiegel constant en zul je merken dat je geen honger meer ervaart.

Tip 2

Eet eens een keer zalm of een haring, de gezonde vetten die in verse vis zitten de zogenoemde Omega3 zijn super gezond voor je wees niet bang om vet te eten alleen kies voor de gezonde vetten uit verse vis, noten en avocado

Tip 3

Ga vanaf vandaag starten met het eten van meer groente, ga je hoeveelheid groente verdubbelen. Zorg ervoor dat je bord voor zoveel mogelijk uit groente bestaat meer dan de helft

Tip 4

Realiseer je dat koffie en het drinken van alcohol de klachten alleen maar verergeren dus probeer het drinken van alcohol te beperken tot bijvoorbeeld 1x per week in plaats van iedere avond op de bank te eindigen met een glaasje wijn.

Tip 5

Zorg voor voldoende nachtrust, dus ga eens lekker op tijd naar bed helemaal als je de volgende dag op tijd op moet, en doordat je vroeger naar bed gaat wordt de drang naar iets lekkers hier ook direct mee opgelost.

Wil jij er meer over leren? Neem gerust eens contact met mij op.