7 tips om je hormonen te boosten - Francisca van den Berg

Veel vrouwen ervaren hormonale strubbelingen, gewoon je kent het wel niet lekker in je vel, net iets te zwaar, en die stemmingswisselingen, daar wil je het liefst gelijk van af. Maar ja wat moet je nu doen. Hieronder deel ik een aantal tips die je direct kunt gaan toepassen om je hormonen een boost te geven.

TIP 1

Zorg voor voldoende cholesterol in je lichaam. Cholesterol is de belangrijkste grondstof voor onze hormonen met name voor testosteron. Cholesterol halen we uit onze voeding de gezonde vetten, zoals vette vis, avocado, noten etc.  Maar veel mensen zijn bang voor vetten, want daar wordt je toch dik van? Nee dat is al lang niet meer, we moeten juist voldoende vetten binnenkrijgen allereerst voor de aanmaak van onze hormonen maar ook om onze cellen flexibel te houden.  Dus kies dagelijks voor eieren bijvoorbeeld en eet voldoende vette vis. En wees niet bang voor de vetten, ben banger voor de suikers.

Mocht je willen weten of jij voldoende gezonde vetten in je cellen hebt? Neem dan contact met mij op want middels een bloedtest kunnen we dit meten.

TIP 2

Zorg voor voldoende nachtrust, echt het eerste gedeelte van de nacht is het belangrijkste voor de afgifte van ons groeihormoon. Dit gebeurt tussen 11.00 uur en 2.00 uur in de nacht. Je begrijpt natuurlijk als jij besluit pas om 1.00 uur naar bed te gaan dat je een essentieel gedeelte van dit proces niet krijgt.  Tevens is het goed voor je herstel en dus voor je vetverbranding dus zeker op tijd naar bed om je hormonen in balans te houden.

TIP 3

Ga naar buiten, ga genieten van de buitenlucht en adem de lucht in, en blijf niet binnen op je kont zitten. Ga in de ochtend een stukje wandelen of anders in de avond na je werk. Is goed voor je ontspanning, goed voor je beweging en dus goed voor je hormonen.

TIP 4

Gooi alle pakjes en zakjes uit je keuken, en kies voor pure en onbewerkte voeding, kies voor veel groenten en voldoende eiwitten. Eet dus ongeveer 500 gram groente per dag en zorg dagelijks voor de inname van de groene groente zoals broccoli en boerenkool. Zorg ook voor voldoende eiwitten. Voldoende eiwitten is goed voor je spieren maar helpt en bevordert ook het afvalproces.

TIP 5

Zorg voor voldoende aanvulling in je lijf, dus niet alleen de vette vis of in de vorm van Omega3 maar zorg ook voor een goede multi, en de mineralen zink en Chroom. Wist je dat chroom zorgt dat je minder behoefte hebt aan suikers, dus ben je echt verslaafd aan suikers is het goed om een supplement Chroom te gebruiken.

TIP 6

Beweging, zorg dat je voldoende beweging hebt, ga in de ochtend als je kunt je krachtsport doen en in de avond je Cardio. Maar ga wel de combinatie doen van kracht en cardio, alleen als je veel stress hebt is het aan te raden om wat rustiger aan te doen en bijvoorbeeld te gaan wandelen. Dit omdat als je zwaar gaat trainen dit ook weer je stress hormoon aanwakkert.

TIP 7

Drink voldoende water op een dag, start je dag met een 500ml water met een halve citroen daar in uitgeknepen en zorg dat je nog 2 liter water op een dag drinkt. En beperk je kopjes koffie tot 2 kopjes per dag. Tevens kun je lekker munt thee of gember thee drinken. Of een goede biologische thee.